onsdag 9 maj 2007

Aggregera RSS-feeder med Google Reader

Jag publicerade den här tipset på min egen blog för en knapp månad sedan. Eftersom vi har fler läsare här och jag fick bra feedback så tänkte jag posta den här också. Jag har skrivit om den lite så den är nog lite lättare att förstå. Here goes:

Normalt när man vill dela med sig av något intressant man hittat i sin RSS-läsare så klickar man upp siten, kopierar URL:en, klistrar in den i ett mail eller IM och sedan väljer man vilka man vill skicka till. Det enda vi gör är att "tagga" inlägget i Google reader så skickas det vidare till alla prenumeranters RSS-läsare.

För att dela med sig av en "tag" så måste man skapa den först, det gör man enkelt genom att "tagga" en post. Längst ner i varje post finns "edit tags" och där lägger du in den tag du vill dela ut. Delar ut en tag gör man enkelt genom att välja "settings/tags" och klicka på RSS-symbolen och se texten ändras från private to public.

Men det kan ju vara lite jobbigt att hålla reda på alla arbetskamraters feeder. Av en slump så upptäckte jag att man kan aggregera många feeder till en med hjälp av Google Reader. Man kan säkert göra det med sitt eget konto också men jag ville göra det möjligt för fler än mig att kunna sköta dem så jag skapade ett dummykonto där jag la till alla feeder. De feeder jag ville aggregera till en la jag i samma folder. Foldernamnet är också en tag som man kan dela ut så som jag berättade tidigare. Så nu behöver en ny person bara läggas till på ett ställe istället för i allas RSS-läsare. Vi har på det här sättet skapat fyra feeder med olika innehål.

Det är ju inte alltid man får saker man vill visa för andra via en RSS-feed och även Google Notebook kan delas ut. Delar ut gör man genom att öppna Notebook som helsida, välja "sharing options" och sedan välja "yes" för "Publish this notebook (make a public web page)" Sidan du just skapat har en RSS-feed.

Lite feedback jag fick på det här:
Google Notebook - snabbaste bloggen
Välkommen till Surfbloggen!

Inga kommentarer: