onsdag 12 september 2007

Avancerad sökning

Enligt Google så är ca 1% av sökningarna på Googles sajt via "Avancerad sökning". Det är en märkligt låg siffra om man tänker på hur svårt många tycker att det är att hitta rätt träffar. Men så slog det mig, är det avancerat att söka via "Avancerad sökning"? Inte speciellt.

I det helt hypotetiska fallet så vill vi leta fram en artikel på hd.se där Henrik Larsson, som inte är en fotbollsspelare, har uttalat sig i radio eller TV (vi minns inte riktigt) om en nyinköpt bostad.
Hur söker vi då för att inte drunkna i träffar om tex fotboll?
'bostad radio OR tv "Henrik Larsson" -fotboll site:hd.se ' är för mig en rätt avancerad sökning som en ytterst få kan utföra. Man kan istället gå in på "Avancerad sökning" och fylla i:
  • Med alla dessa ord: bostad
  • Med den exakta frasen: Henrik Larsson
  • Med något av dessa ord: radio TV
  • Utan dessa ord: fotboll
Det är ju hur enkelt som helst och det kan vem som helst förstå hur man skall göra. Så varför heter det "Avancerad sökning" när det i själva verket är förenklad sökning?

Ok, men vad är problemet? Jo, det ligger ju i vårt som sajtbyggares intresse att folk skall hitta så bra som möjligt på våra sajter. Hur bra vi än bygger dem så behövs ibland en bra sökfunktion. Jag tror att om vi kallar det "Avancerad sökning" så skrämmer vi bort de vanliga användarna från att ens trycka på länken eftersom texten på den indikerar att det här är något svårt. Men vad skall man då kalla det? "Förenklat sök"? "Sökhjälp"? eller något helt annat?

Vad tycker ni?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kommer uppgiften ifrån att många tycker att det är svårt att söka på Google?

Jag har svårt att det stämmer. Tror du på fullt allvar att de i så fall så fullständigt skulle dominera som de gör?

Nu har de ju dessutom sökordsförslagen som underlättar ännu mer.

Jag vill absolut inte förolämpa dig men efter att ha läst din blogg här och flera andra media-bloggar idag tycker jag att det är anmärkningsvärt många påståenden tagna ur luften.

Just det här är ju en skitsak men det blir ju mer självdestruktivt för er som bransch när ni spekulerar tämligen vilt om vad som driver trafik och framställer det som sanning. Mycket av det jag läst idagarna vet jag t.ex. är felaktigt efter tester med formella metoder och noggran statistik sedan många år nu.

Jardenberg sa...

@Hans: nu är det här ett väldigt gammalt inlägg, men jag tror hur som helst att du missar amo:s poäng. Vi är extremt medvetna om hur skickliga google är och vi älskar dem för det.

Poängen här handlar bara om formuleringen. Att ”Avancerad” är ett mindre lämpligt ordval.

Sedan blev det ändå ”Avancerad sökning” även på hd.se, just för att google har gjort det till en standardfras.

Alltså, dra inte för stora växlar av det här inlägget. Det handlar bara om en semantisk detalj.