torsdag 19 april 2007

Och nu då?

Utvecklarblogg, det ska man ju ha nu för tiden. Men vad ska man skriva om? Hur mycket vågar man berätta? Man kan ju inte gärna berätta vilka företag man förhandlar med och vilka planer man har? Hmm, det får vi nog komma på efterhand.

Jag tror jag börjar med att berättar lite om oss, hur vi tänker, lite fakta och historia helt enkelt. Eftersom jag är ny på såväl företaget som i tidningsbranschen så finns det risk för att jag kommer med lite felaktigheter men det är ju så bloggar ska fungera. Ut med informationen nu och vänta inte. Det är viktigare med snabbhet än att vara 100% korrekt. Jag kommer däremot göra vad jag kan för att tala sanning och inte vinkla nyheterna. Vi är ju trots allt en morgontidning och inte en kvällsblaska. ;) Nåväl.

hd.se är webbplatsen för Helsingborgs dagblad och inte för en amerikansk motorcykeltillverkare. Helsingborgs dagblad finns det inte många som säger utan det är HD som gäller. Vi är Sveriges femte största morgontidning och vi kallas även den största landsortstidningen. HD koncernen har en hög penetration i Helsingborgsregionen med hjälp av HD (och editionerna Lanskronaposten och NST), hd.se och den nystartade gratistidningen XTRA.

Den 1:a februari startades HD Nya Medier där jag blev den först anställde, t.o.m före min chef. Han säger att han ska sno mitt anställningsnummer men det ska vi nog bli två om. ;) Idag är vi tio personer och vi håller nu för fullt på att anställa åtta till.

Sådär, då har jag talat nog om bakgrunden, jag jobbar ju trots allt bara med tekniken. Jag kommer att berätta mer om mig själv och min bakgrund senare men nu tänkte jag fokusera på teknik.

Vi har ambitionen att göra så mycket som möjligt själva. Vi tror att det är bättre på lång sikt eftersom kompetensen stannar i huset. Vi tycker att validering är otroligt viktigt och vi ser inte varför vi inte ska göra det. Att validera är att göra det enkelt för sig och inte tvärtom vilket många tycks tro. Visst händer det att det smyger in ett och annat fel på vår site också men det är nästan alltid en extern leverantör som orsakat det. Det betyder att vi får skälla lite snällt på dem för att även de skall validera sin kod. Vi vill ha in så mycket extern data som möjligt i vårt system och processa det istället för att bara länka in det. Det ger oss mer kontroll helt enkelt. "Systemet", dvs vårt publiceringssystem TNG är egenutvecklat i Lasso. Förutom Lasso på Apache så är i princip allt Linux, Apache, MySQL och PHP, dvs LAMP.

Vi har en lång to do-lista och våren kommer att behövas för att göra klart den ombyggnad som påbörjades i sommras. Samtidigt ser vi över vårt publiceringssystem. Skall vi behålla och porta TNG till PHP eller skall vi byta ut det mot ett nytt och modernt? Vi tror att vi får svårt att hänga med i de allt större krav som ställs på tekniken om vi skall porta, utveckla och drifta ett eget system men vi får se. Vi har ännu inte fått några offerter från leverantörerna vi har kontakt med. Skall vi byta så kommer vi förmodligen att påbörja det arbetet efter semestrarna.

Av de elva vi håller på och anställer skall fyra personer arbeta med webb-TV. Vi vill även att de flesta av våra reportrar skall kunna hantera video när det behövs. Det ställer naturligtvis stora krav på tekniken att så många skall filma, editera och publicera video.

Hoppas många skall tycka den här bloggen är intressant och vi ser fram emot kommentarer och tips från er som läser den.

1 kommentar:

Manne sa...

Fort och nästan rätt? ;)

// Manne