söndag 17 juni 2007

Kategorier är ute, taggar är inne. Eller?

RFC, request for comments, är ett vedertaget begrepp som spritt sig från att bara handla om internet-standards till mycket mer. Nu använder jag det för att fråga er vad ni tror om en utveckling av rubbet.

(Tjänsten ångar för övrigt närmare lansering för varje dag som går. Pyssel kvar med att styra upp annonserna från tidningen bättre, redigera och sortera bland indelningarna och börja puffa för tjänsten på hd.se. Något händer nog under nästa vecka. Men nu var det taggar som gällde. )

Följande är i princip oredigerat från min skalle och rakt ut i bloggen. Nu är det bara att tycka till:

Taggar ersätter kategorier på rubbet?
Tänk om vi ska tänka om. Tänk om kategorier är lika fel som mailmappar var en gång i tiden innan gmail satte labels på kartan. Istället för kategorier är ALLT taggar. Knasigt kanske, men läs vidare. Jag tror inte det är så dumt.
  • Allt är taggar. Alltså även köpes, säljer, bytes, motor, och sånt som är kategorier från tidningen idag. Allt som kommer över får alltså automatiskt minst en tag, oftast två eller tre. Tex: http://hd.se/rubbet/bil/saljes/ - de objekt som ligger där idag får taggarna: motor, bil, säljes
  • Jag övertygar kundcenter om att de ska efterhandstagga de annonser som kommer från tidningen (vid första publiceringstillfället) så att de blir förädlade och bättre taggade än automatiken klarar så vi slipper ha så mycket i en enda hög som här: http://hd.se/rubbet/koposalj/saljes
  • Vi sätter en gräns på hur många taggar man kan ha (fem?) och har ev lite smartness i taggmöjligheterna (som gör att man inte kan välja tex både köpes och säljes på samma annons – om man vill krångla med sånt… - det vill vi nog inte initialt)
  • Gränssnittet för att sätta taggar är helt enkelt ett taggmoln. Man klickar och varje klick lyfter in taggen, kommasep, i ett fält där man också kan lägga till egna taggar. Det betyder i bästa fall att det kommer att ske en underbar självrensning av taggarna samtidigt som det ändå är flexibelt för nya "kategorier" utan insats av admin.
  • Även orter och annan geolocation kommer att byggas upp i samma taggmoln (på sikt ska kartor in så klart, men det är en annan sak)
  • Kundcenter jobbar i princip på samma sätt när de bearbetar annonserna från tidningen – de har en snabbjobbad lista med annonser och klickar in förädlingstaggar från samma taggmoln, på ungefär samma sätt som kunderna.
  • Vi använder taggmolnet för att definiera sökningar (som kategori-listorna idag) och man kan klicka i så få eller så många taggar man vill för att bredda eller snäva in sökningen (hmm, här tänkte jag såklart att fler taggar snävar sökningen, precis som med fritexten – med sedan kom jag på att man vill kanske göra tvärtom också? Fler taggar breddar sökningen. Hmmm?)
  • Överallt kan man ärva in taggar – under varje annons kan det stå: sätt in en liknande annons, i listningar kan det stå: sätt in i annons med dessa taggar, under varje annons listas aktuella taggar så man kan klicka på den för att bearbeta sin sökning etc...
Levade taggmoln baserat på de kategorier som kommer med från tidningen idag - bara som ett utkast finns här (tack Johan, du är snabbare än din egen skugga;)

Tyck till - och tipsa gärna om snygga implementeringar inom det här området.

Lite läsning:
Wikipedia om vad taggar är, egentligen
Språkrådet om ordet "taggmoln"
Datatermgruppen om ordet "taggar"
24ways om hur man taggar taggarna ;)
Taxonomy eller Folksonomy - en bra text. Mycket av det som lyfts fram som problem tror jag vi undviker genom att vi inledingsvis har en tung del av materialet som taggas av en liten grupp människor. De kommer att skapa den första basen.
Oftast utpekade exemplet ligger hos flickr



Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar verkligen tagg-moln. Däremot är jag tveksam till om de i nuläget ska ersätta kategori-sökningarna helt och hållet. Jag ser hellre att båda två modellerna finns med och att tagg-molnen mer används som "populäraste" taggarna.

Men det jag ser som mest komplicerat är att få kundcenter att eftertagga alla annonser som kommer från papperet. Risken är att en del blir taggat och annat inte.

Men som sagt var jag gillar taggmoln för att snabbt få en överblick över vad som är populäraste/största kategorin. Så kör på, tänk bara en gång till om du verkligen vågar ersätta kategorierna med taggmoln full ut:-)

Fredrik Nygren sa...

Vad är egentligen skillnaden mellan taggar och kategorier?
I min värld är kategorier en mer statisk etikett än taggar som är en mer dynamisk indelning, ofta helt användarstyrd. Det kan bli lite kaka på kaka att använda både taggar och kategorier. Men inte nödvändigtvis. Jag gillar upplägget på Slashdot.org. Där är det redaktörerna som sätter kategorin, men läsarna som taggar upp innehållet. En motsvarande lösning på Rubbet vore kanon.

jocke sa...

Kolla nästa inlägg i bloggen - nu visar vi hur det ser ut istället för att torrsimma.

Men, ändå. En avgörande skillnad mellan taggar och kategorier är att det senare är mer som en låda där du lägger ner en annons och det förra är etiketter som du kan klistra på din annons. Du kan sätta många etiketter på en annons, men du kan bara lägga annonsen i en låda.

Men låt oss glömma teorin så länge och istället kolla på hur det ser ut. In på nya.hd.se/rubbet2 och kolla.